top of page

Zorg voor kwaliteit in onze school

‘Kwaliteit en betrokkenheid’ zijn jarenlang kernbegrippen in onze school. Het zijn geen holle woorden, het is in een notendop waar wij voor staan.

We streven er dagelijks naar om verpleegkundigen op te leiden die competent zijn en voldoen aan de vele eisen van dit mooie, maar ook pittige beroep. We leggen de lat hoog, maar doen er alles aan om onze studenten - die de potentie hebben - te helpen om over die lat te raken.

 

Kwaliteitszorg is in ons hele systeem ingebakken. 
De stuurgroep - samengesteld uit directie en verantwoordelijken van alle modules - komt maandelijks samen om prioriteiten te stellen, plannen uit te werken, praktische afspraken te maken, kortom om goed beleid te ondersteunen. Deze stuurgroep werkt niet vanuit een ivoren toren; ze krijgt input vanuit diverse werkgroepen, de studentenraad, alle docenten vanuit modulevergaderingen en externen (o.a. via jaarlijkse evaluatievergaderingen met onze stage-instellingen).
De kerngroep kwaliteit werkt parallel aan de stuurgroep en heeft als specifieke opdracht om het kwaliteitsbeleid actief te ondersteunen. Dat gebeurt o.a. door een vierjaarlijkse cyclus van tevredenheidsbevragingen bij studenten, docenten, alumni en het werkveld. Informatie uit deze bevragingen leidt tot acties om de verbeterpunten aan te pakken.

Voorbeelden van deze verbeteracties zijn:

  • ons 'Study Smart programma' om studenten te ondersteunen bij het studeren

  • het stappenplan 'Conflicthantering' om studenten beter voor te bereiden op dergelijke moeilijke situaties op de werkvloer

  • de lessen rond 'Zorgcoörinatie' om studenten aan de hand van concrete casussen en onze simulatiepop de organisatie van de zorg bij meerdere patiënten te laten inoefenen.

 

In 2022 kregen we ook externe input via een beoordeling door de onderwijsinspectie. De beoordelingscommissie had veel lof over onze krachtige leeractiviteiten, de transparante en toegankelijke begeleiding, het deskundig team, de stimulerende leer-, leef- en werkomgeving, de ontwikkelingsgerichte feedback en de kwaliteitsontwikkeling en communicatie. Daarnaast kregen we ook een aantal werkpunten mee met betrekking tot ons curriculum dat in de laatste module te specifiek gericht was op de verschillende domeinen van algemeen ziekenhuis, ouderzorg of geestelijke gezondheidszorg. Wat betreft de schriftelijke evaluaties werd aanbevolen meer aandacht te hebben voor inzichtelijke vragen, niet alle beheersingsniveaus kwamen voldoende aan bod.  We hebben deze aandachtspunten opgenomen in onze planning en werken deze geleidelijk weg. Het volledige rapport van de inspectie is na te lezen via deze link.​​

​

Onze graduaatsopleiding verpleegkunde maakt deel uit van het samenwerkingsverband tussen de hogeschool UCLL, CVO Qrios, HBO basisverpleegkunde Genk en Hast graduaat basisverpleegkunde.

kwaliteit en betrokkenheid stempel.png
bottom of page